Kesäkuntoon 2018

Minulle on salakavalasti päässyt kertymään muutama ylimääräinen kilo vaikka syönkin melko terveellisesti ja nostelen rautaa pari kertaa viikossa. Teen kuitenkin istumatyötä ja koodailen vapaa-ajallakin, joten arkiaktiivisuus ei juuri kulutusta kasvata. Olen ehkä syönyt liikaa suklaata tai muuta herkkua mistä pienet päivittäiset ylijäämäkalorit ovat kertyneet. Peilikuva ei siis tällä hetkellä miellytä ja kesälomaan on kaksi kuukautta. Siinäpä hyvät puitteet pienelle skarppaukselle. Kauhean ylipainoinen en mielestäni ole, vaikka painoindeksi muuta väittääkin. 10 kg pois ja olisin jo melko hyvässä kunnossa. Vähempi saa kuitenkin riittää näin lyhyelle aikavälille.

Lähtötilanne 30.4.2018

Tavoite kesäkuun loppuun

Heikkoudet

Minulle suurin ongelma painonpudotuksessa ja lihasmassan kasvatuksessa on impulsiivisuus ja heikko rutiinien sietokyky. En voi syödä sellaista mitä ei tee sillä hetkellä mieli eikä samaa ruokaa tee mieli syödä useampaa kertaa peräkkäin. Yleensä tehdessäni hyvää ruokaa reilummin syön myös enemmän eikä seuraavalle kerralle jää kunnon ateriaa. Samaa saliohjelmaakaan ei jaksa hinkata kahta viikkoa kauempaa.

Edelliseen liittyy myös ylianalysointi. Nykyään on niin paljon tietoa, että parhaan vaihtoehdon valitseminen on todella vaikeaa. Minulle myös ruokavalion terveysnäkökulma menee lihaskasvun edelle. Se ruokavalio millä lihas kasvaisi parhaiten on ristiriidassa näkemykseni kanssa terveellisestä ruokavaliosta. Niinpä ruokavalio tuppaa elämään päivästä toiseen eikä elimistö ehkä ehdi sopeutua parhaan hyödyn saamiseen.

Vahvuudet

Vaikka olenkin syönyt melko paljon herkkuja, olen hyvä kieltäytymään niiden ostamisesta. Pystyn helposti hypistelemään suklaalevyä marketin makeisosastolla ja jättämään sen sinne. Nälkä ei myöskään vaikuta vireystilaan, mielialaan tai itsekuriin.

Ruokavaliossani on myös valmiiksi paljon hyvää; paljon kasviksia, vähän prosessoitua/lisäaineita, ei valmisruokia.

Ruokavalio

Ruokavaliota en ole vielä osannut päättää tarkasti. Muutama periaate on kuitenkin selvillä.

Treeni

Minulla on surkea palautumiskyky sarjojen välillä. Jos teen tiukan kympin sarjan, minuutin tauolla seuraavassa sarjassa menee ehkä vitonen. Toisen kympin (tai edes >8) sarjan tekeminen vaatii lähemmäs viisi minuuttia lepoa.

Treenissä pyrin toteuttamaan periaatteita

Liikkeet, joita teen kotona (käytössä power rack taljalaitteella)

Salilla pyrin tekemään liikkeitä, joihin kotona ei ole mahdollisuutta